Fondul
Social European
Politica
de coeziune
Politica
de ocupare şi politica socială a
UE
FSE în
România
Lista
beneficiarilor - proiecte finantate din FSE - POCU REGIUNEA
VEST
Lista beneficiarilor -
proiecte finantate din FSE - POSDRU - in Regiunea Vest
(Granturi, Strategice, Ajutor de Stat, Ajutor
de Minimis - DMI 3.1, 3.2, 5.1, 5.2, 6.1, 6.2,
6.3)
|
Fondul Social
European
Fondul Social European (FSE) este
instrumentul principal prin care Uniunea Europeană finanţează
obiectivele strategice ale politicii de ocupare.
Pentru 50 de ani, FSE a investit în programe
dedicate creşterii gradului de ocupare în statele membre UE.
Pentru perioada de programare 2007- 2013,
scopul intervenţiilor FSE este de a susţine statele membre să
anticipeze şi să administreze eficient schimbările economice şi
sociale.
Regulamentul Parlamentului European şi al
Consiliului nr. 1081/2006 privind Fondul Social European propune
domeniile şi principiile prin care se poate realiza
dezvoltarea resurselor umane în perioada următoare, care sunt prezentate în cele ce urmează:
FSE finanţează următoarele
priorităţi:
-
Creşterea adaptabilităţii
lucrătorilor şi întreprinderilor;
-
Creşterea accesului şi a
participării pe piaţa muncii;
-
Promovarea incluziunii
sociale prin lupta împotriva discriminării şi facilitarea
accesului pe piaţa muncii pentru persoanele
dezavantajate.
În acelaşi timp, în regiunile mai puţin
dezvoltate care se înscriu sub obiectivul convergenţă, FSE va
susţine:
-
Investiţiile în capital
uman, în special prin îmbunăătăţirea sistemelor de educaţie şi
formare;
-
Acţiuni având drept scop
dezvoltarea capacităţii instituţionale şi a eficienţei
administraţiilor publice, la nivel naţional, regional sau
local.
Temele orizontale ale
FSE
Parteneriatul. În vederea
obţinerii unui impact sporit al rezultatelor sale, FSE susţine
aplicarea principiului parteneriatului între toţi actorii socio-
economici relevanţi implicaţi, începând cu perioada de programare
ş continuând cu implementarea şi evaluarea modului de folosire a
sprijinului financiar al Uniunii Europene.
Acţiuni
inovative şi iniţiative transnaţionale. Începând cu
principiile promovate în cadrul iniţiativei comunitare EQUAL 2000-2006, FSE susţine includerea acţiunilor inovative şi a
iniţiativelor transnaţionale printre acţiunile care vor fi
finanţate prin programele operaţionale. Aceste operaţiuni vor
permite colaborarea între autorităţile publice, partenerii
sociali, reprezentanţii societăţii civile, cu scopul de a promova
schimbul de bune practici în domeniul dezvoltării resurselor
umane.
Şanse egale. Promovarea
egalităţii de şanse constituie o prioritate a actualei perioade de
programare.
|
Politica de
coeziune
În preambulul Tratatului
de la Roma, semnat în 1957, Statele Membre menţionau
necesitatea de „a consolida unitatea economiilor lor în vederea
asigurării unei dezvoltări armonioase prin reducerea diferenţelor
care există între diferitele regiuni, precum şi a rămânerii în
urmă a regiunilor defavorizate”.
Principiile politicii de
coeziune a Uniunii Europene 2007-2013 sunt redate în Orientările
Strategice Comunitare pentru Coeziune (Community Strategic
Guidelines), document al Comisiei Europene prin care se stabilesc
priorităţile de dezvoltare la nivelul Uniunii, în următoarea
perioadă. Aceste priorităţi au fost preluate de Statele Membre în
documentele lor strategice, respectiv Cadrul Strategic Naţional de
Referinţă şi programele operaţionale.
Perioada 2007-2013
reprezintă o nouă perioadă de programare a instrumentelor
structurale având la bază un set de regulamente ce
conţin prevederi cu privire la domeniile care vor fi finanţate,
precum şi la principiile aplicabile şi mecanismele de gestionare
şi implementare a fondurilor.
Fondul Social European
este unul dintre fondurile structurale create pentru a reduce
diferenţele de dezvoltare existente între Statele Membre şi
regiunile Uniunii Europene şi de a le ajuta să atingă un nivel de
trai cât mai ridicat.
Fondul Social European
este primul fond structural constituit şi reprezintă instrumentul
financiar prin care se implementează Strategia Europeană de
Ocupare, având ca obiectiv crearea de locuri de muncă mai bune şi
furnizarea de abilităţi şi competenţe superioare persoanelor
angajate sau celor aflate în căutarea unui loc de muncă.
În perioada de programare
2007-2013, la nivelul Uniunii Europene, pentru FSE sunt
alocate aproximativ 75 mld. €, pentru proiecte
destinate dezvoltării capitalului uman şi creşterii
participării pe piaţa muncii.
Această sumă este
suplimentată cu contribuţia proprie, din surse publice sau
private, diferită în funcţie de obiectivul căruia îi aparţine
fiecare Stat Membru sau regiune a Uniunii Europene. România va
asigura o contribuţie proprie de 15%.
Politica de
coeziune economică şi socială este necesară
pentru:
- a reduce disparităţile de
dezvoltare economică şi socială între statele membre / regiunile
UE;
- a îmbunătăţi funcţionarea Pieţei
unice;
- promovarea dezvoltării durabile a
UE.
Obiectivele
politicii de coeziune a UE pentru perioada 2007-2013
1.
Obiectivul “Convergenţă”
(PIB
per capita sub 75% din media UE). În cadrul acestui obiectiv se
urmăreşte creşterea economică pentru regiunile rămase în urmă,
prin investiţii în dezvoltarea competitivităţii pe termen lung,
ocuparea forţei de muncă, dezvoltare durabilă şi dezvoltarea
capacităţii instituţionale şi eficienţa administraţiei publice.
2.
Obiectivul “Competitivitate Regională şi Ocuparea Forţei de
Muncă”
(pentru regiunile care nu sunt eligibile
pentru obiectivul Convergenţă). În cadrul acestui obiectiv se
urmăreşte anticiparea şi promovarea schimbărilor economice din
zonele industrializate, prin sprijin acordat întreprinderilor (în
vederea anticipării şi promovării schimbărilor în zonele
industriale, urbane şi rurale) şi persoanelor (pentru a anticipa
şi a se adapta la schimbări, prin eliminarea şomajului, promovarea
calităţii şi productivităţii muncii şi incluziunea socială).
3.
Obiectivul “Cooperare Teritorială Europeană"
(pentru regiuni, judeţe şi zone
transnaţionale). În cadrul acestui obiectiv se urmăreşte întărirea
cooperării la nivel transfrontalier, transnaţional şi
interregional.
Instrumentele structurale ale Uniunii
Europene
Pentru perioada 2007-2013,
Uniunea Europeană a alocat 336 mld. euro pentru politica de coeziune.
Instrumentele Structurale sunt reprezentate de fondurile
structurale şi fondul de coeziune şi sunt instrumentele financiare
prin care UE acţionează pentru eliminarea dezechilibrelor
economice şi sociale între regiuni, în scopul realizării coeziunii
economice şi sociale.
Instrumentele
structurale sunt:
- Fondul Social European
(FSE): finanţează proiecte care să sprijine creşterea
adaptabilităţii forţei de muncă şi a întreprinderilor, scăderea
ratei şomajului, promovarea incluziunii sociale, extinderea şi
îmbunătăţirea investiţiilor în capitalul uman (educaţie şi
formare profesională) şi întărirea capacităţii instituţionale şi
a eficienţei administraţiilor publice şi serviciilor publice la
nivel naţional, regional şi local;
- Fondul European de Dezvoltare
Regională (FEDR): finanţează proiecte care sprijină investiţii
în cercetare şi dezvoltare tehnologică, protecţia mediului,
prevenirea riscurilor, turism, transport, energie, sănătate
(infrastructură), proiecte de dezvoltare locală, inovare şi
antreprenoriat, precum şi sprijin pentru investiţii pentru
IMM-uri;
- Fondul de Coeziune (FC):
finanţează proiecte care urmăresc dezvoltarea de reţele
trans-europene de transport, proiecte majore de infrastructură
de mediu şi domenii care pot asigura beneficii durabile în ceea
ce priveşte protecţia mediului.
Adiţional instrumentelor structurale, în
vederea reducerii decalajelor între regiuni, Uniunea Europeană
pune la dispoziţia Statelor Membre alte două fonduri
nerambursabile:
- Fondul European pentru Agricultură şi
Dezvoltare Rurală (FEADR)
- Fondul European pentru Pescuit (FEP)
În perioada 2007-2013, toate
regiunile de dezvoltare ale României sunt eligibile pentru
asistenţă financiară nerambursabilă acordată în cadrul
obiectivelor Convergenţă şi Cooperare Teritorială Europeană.
Programele
operaţionale ale României
Pentru perioada 2007-2013
României i-au fost alocate 19,667 miliarde euro din Fondurile
Structurale şi de Coeziune ale Uniunii
Europene.
|
Politica de
ocupare şi politica socială a UE
La nivelul Uniunii Europene,
principalele direcţii ale politicii de ocupare şi ale politicii
sociale sunt prevăzute de următoarele documente strategice:
Agenda
Lisabona
adoptată la Consiliul European de la Lisabona din
martie 2000, stabileşte ca până în 2010 Uniunea Europeană să
devină cea mai dinamică şi competitivă economie bazată pe
cunoaştere, capabilă să genereze creştere economică
sustenabilă, să creeze locuri de muncă mai multe şi mai bune şi o
mai mare coeziune socială. În vederea atingerii acestui obiectiv,
strategia propune creşterea investiţiilor în educaţie, cercetare,
ocuparea forţei de muncă, mediu. Totodată, s-au stabilit ca
obiective atingerea, până în 2010, a unei rate generale de ocupare
de 70% şi a unei rate de ocupare de 60% în rândul femeilor.
Consiliul European de la Stockholm
din
martie 2001 a propus ţinte intermediare pentru atingerea
obiectivelor Lisabona. În ceea ce priveşte rata generală de
ocupare, s-a stabilit ca până în luna ianuarie 2005 aceasta să se
situeze la 67%, iar rata de ocupare în rândul femeilor să
înregistreze 57%. De asemenea, în vederea încurajării îmbătrânirii
active, s-a stabilit ca ţintă pentru anul 2010 o rată de ocupare
în rândul populaţiei vârstnice (55-64 ani) de 50%.
Strategia Lisabona
Revizuită
În martie 2005, Consiliul
European de primăvară reunit la Bruxelles a analizat rezultatele
obţinute în implementarea Agendei Lisabona şi a lansat Strategia Lisabona
Revizuită, prin care se reafirmă
angajamentul de a susţine dezvoltarea durabilă şi de a moderniza
modelul social european, bazat pe dinamism economic, coeziune
socială şi responsabilitate faţă de mediu.
Liniile directoare integrate pentru
creştere economică şi ocupare 2005 - 2008
Aceste
linii directoare stabilesc direcţii
concrete privind creşterea participării şi menţinerii pe piaţa
muncii, promovarea adaptabilităţii lucrătorilor şi
întreprinderilor, creşterea investiţiilor în capitalul uman prin
educaţie şi îmbunătăţirea abilităţilor.
Modul în care fiecare Stat
Membru implementează la nivel naţional aceste linii directoare se
reflectă în Programul Naţional de Reformă (PNR). PNR este atât un document de raportare, cât şi de
planificare, prezentând în acelaşi timp progresele realizate în
ultimele 12 luni, precum şi acţiunile care vor fi întreprinse în
următoarele 12 luni. În prezent, Guvernul României
pregăteşte Programul Naţional de Reforme 2007 - 2010.
|
FSE în România
În cadrul acestei secţiuni puteţi găsi
informaţii privind:
Pentru perioada 2007-2013, Uniunea
Europeană a alocat României pentru Fondul Social European 3.684
mil. €, respectiv 19,2% din totalul FSC.
FSE în România va finanţa două
programe operaţionale:
Instituţiile responsabile de implementarea
FSE în România sunt:
Ministerul Muncii,
Familiei şi Egalităţii de Şanse, prin Autoritatea de
Management pentru Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea
Resurselor Umane (AMPOSDRU), este responsabil de elaborarea şi
gestionarea POS DRU.
Obiectivul general
al POS DRU îl constituie dezvoltarea capitalului
uman şi creşterea competitivităţii, prin conectarea educaţiei şi
învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii şi asigurarea de
oportunităţi sporite de participare pe o piaţă a muncii modernă,
flexibilă şi inclusivă a 1.650.000 de persoane.
Organismele
Intermediare desemnate pentru implementarea POS DRU sunt:
8 Organisme Intermediare Regionale în subordinea Ministerului
Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse, Agenţia Naţională pentru
Ocuparea Forţei de Muncă, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului
Profesional şi Tehnic şi două organisme intermediare care vor fi
desemnate prin licitaţie publică internaţională.
Ministerul Internelor
şi Reformei Administrative, prin Autoritatea de Management
pentru Programul Operaţional Dezvoltarea Capacităţii
Administrative (PO DCA) este responsabil de elaborarea şi
implementarea PO DCA.
Programul are ca obiectiv
general crearea unei administraţii publice mai eficiente, în
beneficiul mediului socio-economic din România. În acest context,
PO DCA îşi propune descentralizarea şi modernizarea administraţiei
publice centrale şi locale în sectoare precum sănătatea, educaţia
şi serviciile sociale, sub aspectul creşterii eficienţei
administrative, îmbunătăţirii actului legislativ şi decizional
etc.
Obiectivele specifice ale
PO DCA sunt:
- (a) îmbunătăţirea managementului în
politicile publice
- (b) creşterea calităţii şi eficienţei în
furnizarea serviciilor publice, pe o bază descentralizată.
| |